Ze života české společnosti 2.0
Projektový den o novodobých dějinách pro žáky 7. - 9. tříd a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.
Na řadu vašich podnětů jsme upravili stávající program Ze života české společnosti pro starší ročníky. Program Ze života české společnosti 2.0 si zachovává hravost a interaktivitu, ale aktivity jsou uzpůsobené starším žákům.
Zažijte s námi projektový den na téma novodobých dějin. Celodenní program "Ze života české společnosti" na motivy stejnojmenné knihy od Josefa Škvoreckého seznámí žáky s klíčovými událostmi mezi lety 1946 - 1989. Spolu s rodinou Machaninových žáci prožijí celé nelehké období totality.
Mechanismus hry
Mechanismus programu vychází z oblíbených prvků deskových her a dramatizace. Žáci pracuji ve skupinách po pěti. Každá skupina představuje jednu rodinu Machaninových (rodiče a 3 děti). Cílem hry je nasbírat co nejvíce tzv. "totáčů", což jsou žetony přežití. Tyto žetony získávají rodiny za plnění jednotlivých úkolů, které se váží ke každému důležitému datu ve hře. Úkoly jsou navržené tak, aby se dynamika programu střídala (typově i hravostí) a aby žákům nenásilnou formou prožitku vysvětlily na konkrétních situacích základní fakta a události. Hra probíhá ve 3 etapách, ve kterých postavy rodiny Machaninových postupně stárnou, což má částečně vliv i na průběh hry.
Žáci se během programu dostanou k faksimilím novinových stránek, plakátů, originálům dobových dokumentů (průkazky KSČ apod.), originálům hraček a shlédnou některé video ukázky a poslechnou si audio ukázky.
Průběh hry sledují žáci na hrací desce, která spíše než jako hrací deska plní funkci přehledové časové osy klíčových událostí. Žáci mají tak po celou dobu programu přehledně před sebou zaznamenány všechny důležité události.
Příklady aktivit
Volby v roce 1946
V prvním úkolu se rodina Machaninových zúčastní prvních poválečných voleb. Jejich úkolem bude zorientovat se v nabídce politických stran a zvolit si dle svého uvážení stranu, která by je měla po následující léta zastupovat.
Během úkolu se žáci seznámí s volebními materiály z roku 1946. Prohlédnou si faksimile Lidových novin i Rudého práva. Vyberou z faksimilí originálních volebních lístků jeden, který po dohodě v rodině vhodí do volební urny. V rámci úkolu si žáci prohlédnou dobové dokumenty a uvědomí si klíčovou úlohu voleb.
Zlatá šedesátá
V šedesátých letech žáci prozkoumají, jak se v té době bavili teenageri. Jaké filmy se točily? Jaké koncerty se konaly? Jaká byla móda 60. let?
Během úkolu si žáci prohlédnou faksimile programů kin, plakáty i novinové články z období, kdy se zdálo, že bude líp.
Charta a Anticharta
Co obsahovala Charta 77 a proč vznikla, se žáci dozví v jednom z posledních úkolů programu. Sami za sebe se pokusí formulovat základní body, které by podle nich v Chartě neměly chybět a upozornit na práva, která u nás byla porušována.
Ti "přizpůsobivější" se pokusí napravit svůj "kádrový profil" tou nejlepší nástěnkou, která by měla účastníky setkání Anticharty v divadle Reduta seznámit s úspěchy socialismu.
Ilustrace k programu ztvárnila zkušená ilustráorka Jana Komárková. Faksimile a herní materiál graficky připravil Martin Zhouf.
Program realizujeme ve vaší škole.
Program je určen pro jednu třídu, max. 30 žáků.
Doba trvání programu minimálně 5 vyučovacích hodin (zahrnuje čas na přípravu programu, samotný program a zpětnou vazbu po programu).
Z reakcí studentů kvarty z Trojského gymnázia:
- Bylo to skvělé a velmi poučné. Hodně jsem se bavila a měla jsem šanci se sblížit se svou vlastí. Obě lektorky byly skvělé a komunikativní a je vidět, že do toho daly spoustu práce. Anita K.
- Akce byla fajn, bavilo mě to, všechno to dost odsýpalo. Lepší než se učit.
- Program se mi moc líbil. Byla to zábavná cesta, jak se dozvědět něco nového o naší historii.
- Program mi přišel zajímavý a poučný. Myslím si, e nás program obohatil o dějepisné vědomosti a že mi to pomohlo i v týmové práci. Abraham.
- Tento program se mi celkově velmi líbil, všechny úkoly mě bavily. Plus jsem i toho hodně zjistil. František L.
- Moc se mi to líbilo, nečekala jsem, že to bude tak záživné. Hodně se mi líbilo to celé téma té rodiny a bylo to zajímavé.
- Program se mi velmi líbil. Dozvěděl jsem se mnoho zajímavých informací o událostech minulého století v období od konce 2. světové války až do Sametové revoluce. Nejlepší podle mě bylo to, že celá přednáška byla formou zábavných her. Vojta B.
- Dosud nejlepší program. Líbilo se mi, jak každý člen rodiny měl svoji "chvíli". Thea K.
- Tento program se mi velice líbil, přišel mi jako skvělý způsob interaktivního přiblížení komunistické doby nám, mladým studentům. Získal jsem díky němu nové informace a osvěžil stereotypní výuku. Viktor H.
- Vážně jsem to nečekala. Myslela jsem si, že to bude nuda jako většinou, ale fakt se to povedlo a bavilo mě to. Děkuji.
- Program byl super, bavil mě. Ze začátku jsem sice nečekal, že to bude tak zábavné, ale to se tak v polovině hry změnilo. Jediné, co bych vytknul, byl počet a délka přestávek.
- Program byl velmi hezký, toto období dějin mě hodně baví a zajímá, takže se mi to moc líbilo. Úkoly byly zábavné. K. P.