Velká rodinná rada

Program o finanční gramotnosti pro žáky především z 5. - 6. tříd. 

V programu o finanční gramotnosti se vaši žáci nebudou nudit. Příklady ze života jim okořeníme jejich oblíbenými tématy a principem deskových her. Zapomeňte na Novákovy! V našem programu proniknou vaši žáci do tajů a problémů finančních rozpočtů rodin Zombíkových, Hobitových, Vamýprových, Superhrdinových, Emzákových a Mumiových. Na příkladu těchto "typických" českých rodin se žáci seznámí se základními pojmy finanční gramotnosti a formou hry se pokusí sestavit finanční rozpočet své rodiny.  

Zájem žáků vzbuzuje nejen hravá náplň programu, ale také kouzelné ilustrace rodin od zkušené výtvarnice Jany Komárkové (výtvarnice ságy o Zaklínači, v zahraničí známá jako Jana Moskito) a hrací peníze, které navrhl uznávaný výtvarník Martin Zhouf (malíř fantasy a sci-fi, autor mnoha knižních obálek, mimojiné Ikarie XB-1, výtvarník skupiny Kabát).

Každá rodina má své rodinné příslušníky, kteří mají své potřeby a sny. Každý z účastníků programu si proto vybere svou vlastní postavu, jejíž zájmy se pokusí prosadit, aby jeho postava byla co nejspokojenější. Formou hry se tak žáci seznámí s pojmy příjmu, zbytných a nezbytných nákladů, seznámí se se základními finančními produkty a s možnými riziky nezodpovědného chování.

Jak program funguje?

  • V první části si žáci sami komunikují rodinný rozpočet. Kalkulují měsíční náklady a též roční zůstatek, který je, aby hra mohla pokračovat, záměrně plusový.

  • V druhé části hry se účastníci snaží svým postavám splnit sny (a získat tak dostatek žetonů spokojenosti).

  • Rodiny brzy zjistí, že není možné ze zůstatku splnit sny všech svých členů. Proto mohou využít několika způsobů, jak získat další peníze - jít na brigádu (např. doplňovat zboží v obchodě), vsadit si sportku či si zažádat o půjčku.

  • O tom, jak dobře hospodařily, se přesvědčí v nečekané aktivitě losování náhod, která prověří, zda rodiny pamatovaly na zadní vrátka, dobře se pojistily a příliš neutrácely.

Program využívá principy deskových her a dramatizace. Součástí programu je též přirozená podpora rozvoje klíčových kompetencí k řešení problémů, ke komunikaci, sociální kompetence a kompetence k trvale udržitelnému rozvoji.

Cíl programu

Cílem programu je v rámci hry a příběhu dětem přiblížit problematiku rodinných rozpočtů, plánování financí a v reálných číslech dětem nastínit, jak vypadá rozpočet české rodiny, jak se pohybují průměrné mzdy, důchody a kolik financí průměrná rodina měsíčně spotřebuje.

Program realizujeme ve vaší škole
Je určen pro max. 30 dětí
Časová dotace cca 120 minut čistého času (přibližně 3 vyučovací hodiny)

Reakce dětí na program

- Bylo to megááá super. Moc mě to bavilo. Chtěla bych více takových projektů. -

- Bylo to super, veliké poučení do života. -

- Bavilo mě to moc. Aspoň jsem viděl, jak je to někdy s penězma. -

- Bylo to super. Moc jsem si to užila. Moc hezky udělané a poučné. -

- Nejlepší hra. Kdyby se dala koupit, tak bych si ji koupila hned. -

- Moc se mi to líbilo všechno. Líbilo se mi, jak to bylo dobře vymyšlené, líbila se mi vylosovaná rodinka Vampýrovi. Byla jsem mimi. -

Na realizaci se podíleli:

  • Výtvarnice Jana Komárková - výtvarný návrh rodin a jednotlivých postav
  • Výtvarník Maritn Zhouf - výtvarný návrh hracích peněz
  • Mgr. Eva Burdová - odborná konzultace
  • Mgr. Monika Syslová - odborná konzultace

Za pomoc děkujeme manželům Dingovým a žákům z 5. třídy ZŠ Křesomyslova.


Máte zájem o program?

Vyplňte všechny potřebné údaje a my se vám ozveme co nejdříve zpět.