Velká rodinná rada
Program o finanční gramotnosti pro žáky především z 5. - 6. tříd.
V programu o finanční gramotnosti se vaši žáci nebudou nudit. Příklady ze života jim okořeníme jejich oblíbenými tématy a principem deskových her. Zapomeňte na Novákovy! V našem programu proniknou vaši žáci do tajů a problémů finančních rozpočtů rodin Zombíkových, Hobitových, Vamýprových, Superhrdinových, Emzákových a Mumiových. Na příkladu těchto "typických" českých rodin se žáci seznámí se základními pojmy finanční gramotnosti a formou hry se pokusí sestavit finanční rozpočet své rodiny.
Zájem žáků vzbuzuje nejen hravá náplň programu, ale také kouzelné ilustrace rodin od zkušené výtvarnice Jany Komárkové (výtvarnice ságy o Zaklínači, v zahraničí známá jako Jana Moskito) a hrací peníze, které navrhl uznávaný výtvarník Martin Zhouf (malíř fantasy a sci-fi, autor mnoha knižních obálek, mimojiné Ikarie XB-1, výtvarník skupiny Kabát).
Každá rodina má své rodinné příslušníky, kteří mají své potřeby a sny. Každý z účastníků programu si proto vybere svou vlastní postavu, jejíž zájmy se pokusí prosadit, aby jeho postava byla co nejspokojenější. Formou hry se tak žáci seznámí s pojmy příjmu, zbytných a nezbytných nákladů, seznámí se se základními finančními produkty a s možnými riziky nezodpovědného chování.
Jak program funguje?
V první části si žáci sami komunikují rodinný rozpočet. Kalkulují měsíční náklady a též roční zůstatek, který je, aby hra mohla pokračovat, záměrně plusový.
V druhé části hry se účastníci snaží svým postavám splnit sny (a získat tak dostatek žetonů spokojenosti).
Rodiny brzy zjistí, že není možné ze zůstatku splnit sny všech svých členů. Proto mohou využít několika způsobů, jak získat další peníze - jít na brigádu (např. doplňovat zboží v obchodě), vsadit si sportku či si zažádat o půjčku.
O tom, jak dobře hospodařily, se přesvědčí v nečekané aktivitě losování náhod, která prověří, zda rodiny pamatovaly na zadní vrátka, dobře se pojistily a příliš neutrácely.
Program využívá principy deskových her a dramatizace. Součástí programu je též přirozená podpora rozvoje klíčových kompetencí k řešení problémů, ke komunikaci, sociální kompetence a kompetence k trvale udržitelnému rozvoji.
Cíl programu
Cílem programu je v rámci hry a příběhu dětem přiblížit problematiku rodinných rozpočtů, plánování financí a v reálných číslech dětem nastínit, jak vypadá rozpočet české rodiny, jak se pohybují průměrné mzdy, důchody a kolik financí průměrná rodina měsíčně spotřebuje.
Reakce dětí na program
- Bylo to megááá super. Moc mě to bavilo. Chtěla bych více takových projektů. -
- Bylo to super, veliké poučení do života. -
- Bavilo mě to moc. Aspoň jsem viděl, jak je to někdy s penězma. -
- Bylo to super. Moc jsem si to užila. Moc hezky udělané a poučné. -
- Nejlepší hra. Kdyby se dala koupit, tak bych si ji koupila hned. -
- Moc se mi to líbilo všechno. Líbilo se mi, jak to bylo dobře vymyšlené, líbila se mi vylosovaná rodinka Vampýrovi. Byla jsem mimi. -
Na realizaci se podíleli:
- Výtvarnice Jana Komárková - výtvarný návrh rodin a jednotlivých postav
- Výtvarník Maritn Zhouf - výtvarný návrh hracích peněz
- Mgr. Eva Burdová - odborná konzultace
- Mgr. Monika Syslová - odborná konzultace
Za pomoc děkujeme manželům Dingovým a žákům z 5. třídy ZŠ Křesomyslova.